دوشنبه, 07 آبان 1403
 

شماره 811 مورخ 2 آبان 1403

ظرفیت فراموش شده یک ساختمان در میدان امام حسین(ع)


بارها در جلساتی که شخص رییس دادگستری و همچنین دادستان محترم سیرجان با رسانه‌ها داشته‌اند، هردو اذعان داشته‌اند که سیرجان در سال‌های گذشته از نظر فرهنگی و آموزشی دچار عقب ماندگی شده و دود آن کم‌کاری‌ها امروز به شکل انواع بزه‌کاری در چشم خود جامعه رفته است و از رهاورد آن تعداد پرونده‌های قضایی نیز بیشتر شده و سر دادگاه‌های مختلف خانواده و جرائم و... را در سیرجان شلوغ کرده است.
این موضوع که شهرمان به نسبت توسعه‌ی اقتصادی و صنعتی، فرهنگش رشدی نداشته است، مورد قبول آنان بوده و از همین رو انتقادهای درستی را به عدم اجرای صحیح مسئولیت‌های اجتماعی معادن و کم کاری ادارت فرهنگی دولت در سیرجان داشته‌اند که چرا در حوزه‌ی کارهای زیرساختی و زیربنایی فرهنگی کوتاه شده است؟!
در همین باره سخن‌تازه نیز یک پیشنهادی در جهت کاهش مشکلات فرهنگی برای مدیران تصمیم‌گیر حوزه‌ی قضایی در سیرجان دارد.
ساختمان قدیمی اداره ثبت اسناد در یکی از بهترین نقاط مرکزی سیرجان واقع شده است و با داشتن حیاطی بزرگ و ساختمانی پر اتاق می تواند کاربردهای فرهنگی مختلفی از قبیل آموزگاه های هنری و فنی برگزاری کلاس‌های آموزش گلیم‌بافی برای نوجوانان در آنجا باشیم که هم اشتغال است و هم هنر و هم موجب پویایی اقتصاد و فرهنگ توامان برای سیرجان می‌شود. یا دست بنیادی علمی و فرهنگی داده شود و به بخش خصوصی با قیمتی منصفانه اجاره داده شود. یا رایگان در اختیار مشاوران و روانشناسان جوان گذاشته شود تا مردم کم بضاعت برای مشاوره پیرامون مشکلات خانوادگی یا چگونگی کنترل خشم، خدمات ارزان تری نسبت به بقیه ی مراکز در آنجا دریافت کنند و از همین رهاورد بار فشارهای روانی جامعه کمتر شود تا شاهد کاهش وقوع جرم و تنفس دادگاه‌ها باشیم.
این درحالی‌ست که چنین ظرفیت خوبی چندین سال است که از پس جا به جا شدن اداره ثبت اسناد، بدون استفاده مانده است!
حال جای سوال این است که اگر ساختمان مربوط به خود قوه قضاییه است، چرا یک کاربری فرهنگی مرتبط با کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی برای آن تعریف نمی‌شود و اگر ساختمان متعلق به دولت است، چرا باید اداره پست به خاطر کمبود جا، در به در دنبال زمین و ساختمان و رو زدن به شورای شهر و نماینده و فرمانداری و... شود و همین ساختمان را برای راه اندازه یک واحد جدید پستی به اداره پست تحویل نمی‌دهند!

ضمیمه این شماره