دوشنبه, 07 آبان 1403
 

شماره 811 مورخ 2 آبان 1403

سردرگمی کارگران بی‌کار شده‌ی یک کارخانه در منطقه ویژه سیرجان؛
فتیله فریکو از بی‌روغنی، خشک می‌سوزد
کارگران شرکت تعطیل شده‌ی فریکو این روزها به هر دری می‌زنند که حق و حقوق‌ از دست رفته‌شان را از کارخانه‌ی تعطیل شده‌ی روغن مایع نینا طلب کنند. می‌گویند سراغ نماینده شهر و فرماندار هم رفته‌اند و چشم امید به این دارند راه نجاتی برای معیشت خانواده‌هاشان بیابند. می‌گویند چند ماه است کارخانه تعطیل شده و 4 ماه است که حقوق نگرفته‌اند و حتا بیمه هم در این مدت برایشان رد نشده است. 400  کارگر در سیرجان به یکباره بیکار شده‌اند! آن هم در این روزگار تورم افسار گسیخته و گرانی کالاهای اساسی در شهر گران ما.
به روایت کارگران دلیل تعطیلی فریکو مشکلات مالی اعلام شده و گویا فریکو قدرت خرید مواد اولیه را ندارد تا تولید از سر بگیرد.
آن‌ها می‌خواهند خیلی زود تعیین تکلیف شوند و از این وضعیت پا در هوا دربیایند. وضعیتی که موجب شده حتا بیمه بیکاری نیز به آن‌ها تعلق نگیرد. زیرا مدیران کارخانه یا باید تولیدات فریکو را از سر بگیرند و معوقات کارگران را بپردازد و نیروها به سرکارشان برگردند. یا باید رسما اعلام ورشکستگی کنند و کارگران را اخراج کنند تا بیمه‌ی بی‌کاری به کارگران تعلق بگیرد و دست کم در فرصتی که بیمه‌ی بی‌کاری برایشان برقرار است دنبال کار جدیدی بگردند.
کارگران و خانواده‌های‌شان در این روزها که از بی‌رونقی دارد فتیله‌ی بی‌روغن اقتصاد ایران خشک می‌سوزد، با افسردگی و بدهی و کارهای پاره‌وقت روزگار را به سختی می‌گذرانند. گویا بحران ناشی از بی‌کاری این 400 کارگر که به معنای از دست رفتن معیشت چهارصد خانوار سیرجانی است، احتمال تنش اجتماعی را به وجود آورده و نیاز به بررسی این موضوع توسط فرماندار به عنوان رییس شورای تامین  می باشد. در همین باره سخن‌تازه با کمالیان یکی از مدیران شرکت فریکو تماس گرفت تا آخرین تصمیمات پیرامون احتمال بازگشایی فریکو و یا تعطیل شدن این واحد تولیدی را از زبان او بشنود اما وی خبرنگار ما را به مدیریت کارخانه ارجاع داد.
ضیغمی مدیریت کارخانه نیز ضمن همدردی با فشارهای معیشتی بر کارگران بی‌کار و طرح توقعات از کارفرمایان در این موضوع تاکید کرد: «من طرفدار حقم. یک جا ممکن است حق با کارفرما باشد. در این مورد حق با کارگران است. خواسته‌ زیادی نیست که بخواهند تعین تکلیف شوند. از پارسال که مالک کارخانه فوت شده‌اند، کارخانه تولید ندارد. من هم اختیاردار نیستم که بخواهم جواب بدهم و به کارگران قولی بدهم. باید به مدیران تهران مثل آقای محمدی تماس بگیرید.»
متاسفانه تماس سخن‌تازه با محمدی نتیجه‌ای دربرنداشت.

ضمیمه این شماره